Τα Social Media Που Χρειάζεται η Επιχείρηση σας
«Ποια social media είναι καλύτερο να χρησιμοποιώ για την προώθηση της επιχείρησής μου; Αυτή είναι μια ερώτηση που ακούμε σταθερά από κάθε νέο πελάτη μας.
Η πραγματικότητα είναι ότι δεν υπάρχει μια απλή, μοναδική απάντηση στην ερώτηση. Όπως και με οτιδήποτε στο marketing, διαφορετικές τεχνικές λειτουργούν για διαφορετικές επιχειρήσεις, και δεν υπάρχει ένα πασπαρτού για όλους.
Το κλειδί με το social media marketing είναι να εντοπίσετε ποια κανάλια είναι κατάλληλα για εσάς και την επιχείρηση σας και στη συνέχεια να δημιουργήσετε μια ρεαλιστική στρατηγική social media marketing εστιασμένη σε αυτά.
Κάποτε το μόνο που χρειαζόταν μια επιχείρηση ήταν μια σελίδα στο Facebook και ίσως ένα λογαριασμό στο Twitter και είχε ξεμπερδέψει με το κεφάλαιο social media (μέσα κοινωνικής δικτύωσης). Τώρα όμως υπάρχουν τα Instagram, YouTube, Snapchat, LinkedIn, Google+, Pinterest, Periscope, Vimeo – για να αναφέρουμε μόνο τα ποιο γνωστά social media. Και από ότι φαίνεται κάθε λίγους μήνες νέα social media θα διεκδικούν την προσοχή μας, ενώ άλλα θα πέφτουν σε παρακμή.
Αν προσπαθήσετε να τα δοκιμάσετε και να τα «μάθετε» όλα, είναι βέβαιο ότι θα σπαταλήσετε πολύ χρόνο. Και δεν υπάρχει λόγος να είστε ενεργοί σε ένα κανάλι που δεν φέρνει τα αποτελέσματα που χρειάζεστε ή που δεν προσελκύει το κοινό που θέλετε.
Παρακάτω έχουμε ετοιμάσει 8 ερωτήσεις, που θα σας κατευθύνουν να αναγνωρίσετε σε ποια social media θα πρέπει να εστιάσετε το χρόνο και την προσοχή σας.
#1. Ποια είναι η δουλειά σας; Και τι σας κάνει ξεχωριστό;
Ακούγεται αρκετά προφανές, αλλά από εκεί πρέπει να ξεκινήσετε. Προσδιορίστε ποιο το αντικείμενο της επιχείρηση σας και τι σας κάνει να ξεχωρίζετε. Τι το μοναδικό ή ιδιαίτερο προσφέρετε; Και μετά καθορίστε το είδος της προσωπικότητας που θέλετε να βγάζετε προς τα έξω. Θέλετε η επιχείρηση σας να δείχνει «σοβαρή και αυστηρή»; Ή προτιμάτε μια εικόνα περισσότερο ευχάριστη και διασκεδαστική;
#2. Ποιο είναι το κοινό που στοχεύετε;
Αυτό είναι κάτι που έχει πραγματικά τη μεγαλύτερη σημασία. Ξεκινήστε με το να σκιαγραφήσετε το προφίλ του κοινού που θέλετε να προσεγγίσετε (marketing personas).
Αντί να εστιάζετε απλώς στην ηλικία και το φύλο, επισημάνετε λεπτομέρειες σχετικά με αυτούς τους ανθρώπους όπως το στάδιο ζωής, το εισόδημα, τα χόμπι, τις προτιμήσεις και τις αντιπάθειες, τις προτιμήσεις στη μουσική, τις ταξιδιωτικές συνήθειες που έχουν, κλπ. Πολλές από αυτές τις λεπτομέρειες μπορεί να φαίνονται άσχετες. Στην πραγματικότητα όμως σας παρέχει πολλές πληροφορίες σχετικά με το κοινό-στόχο σας και το που μπορείτε να το προσεγγίσετε στο internet. Αυτό με τη σειρά του θα σας βοηθήσει να προσδιορίσετε ποια μέσα κοινωνικής δικτύωσης (social media) είναι τα πιο κατάλληλα για την επιχείρησή σας και το είδος του περιεχομένου που πρέπει να δημοσιεύετε.
Με άλλα λόγια, τι θέλετε να πετύχετε με αυτά; Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορούν να χρησιμοποιηθούν για πολλά πράγματα, όπως η αύξηση των πωλήσεων, η οικοδόμηση μιας κοινότητας γύρω από το brand, η εξυπηρέτηση των πελατών, η διαχείριση παραπόνων, οι αξιολογήσεις και η ανατροφοδότηση, η αναγνωρισιμότητα της επιχείρησης κ.ο.κ.
Προσδιορίστε τι θέλετε να κερδίσετε από τα social media και αυτό θα σας διευκολύνει να καταλάβετε από πού να ξεκινήσετε.
Αν ο χρόνος είναι ένας πόρος σε έλλειψη, τότε η ενεργή συμμετοχή σε τέσσερα ή πέντε social media είναι αδύνατη. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης απαιτούν πολύ χρόνο, επειδή είναι πλατφόρμες αμφίδρομης επικοινωνίας. Για να το κάνετε σωστά, θα πρέπει να έχετε συνεχή επικοινωνία με το κοινό σας με τη μορφή των like, σχολίων, shares, μηνυμάτων, αναρτήσεων (posts) κλπ. Και είναι δική σας δουλειά να τα παρακολουθείτε όλα αυτά σε πραγματικό χρόνο.
Επομένως, εξετάστε πόσο χρόνο διαθέτετε για τα social media, και αυτό θα καθορίσει σε πόσα μπορείτε να έχετε ενεργή παρουσία. Αν έχετε εντοπίσει ότι δεν έχετε αρκετό χρόνο για τα κοινωνικά μέσα, τότε δείτε αν έχετε ικανό προϋπολογισμό για να τα αναθέσετε σε τρίτους ή να προσλάβετε έναν επαγγελματία διαχειριστή social media.
Η οικοδόμηση μιας ενεργής κοινότητας δεν γίνεται εν μία νυκτί, ειδικά σε πλατφόρμες όπως το Facebook, όπου η διασπορά του μηνύματος σας περιορίζεται από τον αλγόριθμο του Facebook. Έτσι, θα ήταν καλό να εξετάσετε το ενδεχόμενο να επενδύσετε στις πληρωμένες διαφημίσεις στα social media για να ενισχύσετε τους οπαδούς σας ή να διαφημίσετε τα προϊόντα σας στην αγορά.
Η δημιουργία και η καλλιέργεια σχέσεων χωρίς διαφήμιση με τους χρήστες που θέλετε είναι δυνατή, αλλά απαιτεί πολύ περισσότερο χρόνο. Εξετάστε λοιπόν τι θα πετύχετε αν κάνετε διαφήμιση και αν το budget που έχετε είναι αρκετό. Σε αυτή τη περίπτωση ίσως θα μπορούσατε να κάνετε ένα μικρό πείραμα με πληρωμένη διαφήμιση που θα σας βοηθήσει να ξέρετε το πόσο αποτελεσματική είναι.
#6. Τι κάνουν οι ανταγωνιστές σας;
Λέμε συχνά στο marketing πως δεν είναι καλό να αντιγράφετε τους ανταγωνιστές σας. Αυτό ισχύει σίγουρα σε ότι αφορά τις ιδέες για διαφημίσεις. Όχι όμως για τα social media.
Θα πρέπει να κάνετε μια έρευνα και να προσδιορίσετε τι κάνουν οι ανταγωνιστές σας. Έτσι θα καταλάβετε τι λειτουργεί στον τομέα σας και πώς μπορείτε να κάνετε κάτι ξεχωριστό. Εξετάστε σε βάθος τους λογαριασμούς τους στα social media και πώς αλληλεπιδρούν με τους οπαδούς τους. Έχουν καλύτερα αποτελέσματα σε ένα συγκεκριμένο κανάλι; Πόσο συχνά κάνουν δημοσιεύσεις; Και αυτό φαίνεται να είναι σε ικανοποιητική συχνότητα;
Μάθετε από το τι κάνουν τα μεγάλα brands. Μπορεί να μην έχουν σχέση με τον τομέα σας, αλλά ξεχωρίζουν για την μεγάλη αλληλεπίδραση που έχουν στα social media με τους οπαδούς τους. Σκεφτείτε φίρμες όπως τις Tasty, Airbnb, Red Bull που δημιουργούν πάντα με καινοτόμες και επιτυχημένες καμπάνιες social media marketing. Χρησιμοποιήστε τες ως έμπνευση για να σκεφτείτε αντισυμβατικά και να δώσετε στο ακροατήριό σας κάτι απροσδόκητο.
#8. Τι είδους περιεχόμενο θέλετε να μοιραστείτε;
Υπάρχει τόσο μεγάλη ποικιλία στο είδος του περιεχόμενου. Από το κείμενο σε εικόνες, βίντεο, GIFS, eBooks και infographics οι επιλογές είναι πολλές. Ψάχνετε να μοιραστείτε τα νέα της εταιρείας ή τις εξελίξεις του χώρου σας; Ή θέλετε να μοιραστείτε φωτογραφίες των προϊόντων σας; Τι ποιότητας φωτογραφίες είναι; Έχετε πολύ περιεχόμενο σε βίντεο ή είναι κυρίως κείμενα; Ο τύπος του περιεχομένου που μοιράζεστε είναι πολύ σημαντικός για τον προσδιορισμό των καναλιών που πρέπει να επιλέξετε.
Αντί Επιλόγου
Απαντώντας λεπτομερώς σε αυτές τις οκτώ ερωτήσεις, θα έχετε μια καλή ιδέα για να καταλάβετε πού θα πρέπει επικεντρώσετε τις προσπάθειες σας στα social media. Αν ο διαθέσιμος χρόνος σας είναι περιορισμένος ή θέλετε να επενδύσετε πάνω σε μια επαγγελματική παρουσία, επικοινωνήστε μαζί μας. Η ομάδα της Bizz χαρεί να σχεδιάσει μαζί σας μια αποτελεσματική στρατηγική social media marketing.